wtorek, 15 sierpnia 2017

6 rodzajów złości wg B. Hellingera.


RÓŻNE RODZAJE GNIEWU.
Po pierwsze: Ktoś mnie atakuje lub wyrządza mi krzywdę, więc reaguję na to gniewem i złością. Ta złość sprawia, że się bronię. Daje mi zdolność działania, jest pozytywna, czyni mnie mocnym. Ta złość odnosi się do konkretnej sytuacji i dlatego jest stosowna. Gaśnie, gdy cel zostanie osiągnięty.
Po drugie: Jestem wściekły i zły, ponieważ zauważam, że nie wziąłem czegoś, co mogłem lub musiałem zażądać. Zamiast się przebić i wziąć sobie to, czego mi brakuje, robię się zły i wściekły na osoby, od których nie wziąłem, nie zażądałem lub których nie poprosiłem, od których jednak mogłem lub musiałem wziąć, zażądać, lub które musiałem poprosić. Ta złość JEST NAMIASTKĄ DZIAŁANIA i skutkiem poniechanego działania. Paraliżuje, czyni słabym i niezdolnym do działania. Często trwa długo.
Po trzecie: Jestem zły na kogoś, ponieważ coś złego mu wyrządziłem, ale nie chcę się do tego przyznać. Tą złością bronię się przeciwko skutkom własnej winy, zrzucam ją na drugiego. Również ta złość zastępuje działanie. Pozwala mi pozostać bezczynnym, wręcz paraliżuje i czyni mnie słabym.
Po czwarte: Ktoś daje mi tak wiele dobrego, że nie jestem w stanie mu tego oddać. To bardzo trudno znieść. Wtedy bronię się przeciw dawcy i jego darom, złoszcząc się na niego. Złość przyjmuje postać ZARZUTÓW, na przykład czynionym rodzicom przez dzieci. ZASTĘPUJE BRANIE I PODZIĘKOWANIE, paraliżuje wolę działania i czyni pustym. Albo wyraża się jako DEPRESJA, inna postać zarzutu. Również depresja zastępuje branie, podziękowanie i dawanie, paraliżuje i czyni pustym. Ta złość przyjmuje również postać trwałego smutku po rozstaniu. Zastępuje branie od zmarłych i wykluczonych, zastępuje dziękowanie zmarłym i wykluczonym, a także wzięcie własnej winy i jej skutków.
Po piąte: Niektórzy czują złość, którą przejęli od innych i za innych. Jeśli na przykład ktoś w grupie tłumi złość, wtedy po pewnym czasie zaczyna się złościć inny członek grupy, najczęściej najsłabszy, który w ogóle nie ma po temu powodu. W rodzinie najsłabszym członkiem jest dziecko. Jeśli na przykład matka jest zła na ojca, ale tłumi złość, wtedy dziecko jest złe na ojca.
Po szóste: Istnieje złość, która jest cnotą i dzielnością: czujna, skupiona siła robienia tego, co konieczne i istotne, która odważnie i rozsądnie stawia czoła trudnościom i przeciwnościom, jednak nie towarzyszą jej emocje. Jeśli to konieczne, wyrządza nawet drugiemu coś złego, bez obawy i bez złości na niego - agresja, jako czysta energia. Taka złość jest owocem długiej dyscypliny i wytrwałych ćwiczeń. Kto ją ma, ma ją bez trudu. Wyraża się ona w działaniu strategicznym.

Bert Hellinger
zdjęcie: https://www.facebook.com/LeszekParadowskiPhotography

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz